RSS

Hasil Lakaran


1st week lagi pensyarah dah bagi tugasan... Tugasan apa tu??? Nak tau... Hah jom kita tengok hasil kerja kita yang tak berapa nak kreatif nie...Hihi...

"Actually i love comics"...x kira la komik ape2 pn...minat ni bermula dari sekolah menengah lagi...bukan disebabkan ceritanya yang menarik...tapi saya tertarik dengan kreativiti pelukis tersebut melukis setiap karakter kartun dengan pelbagai gaya mimik muka dan emosi yang nampak "real" seperti kartun yang kita tonton di televisyen...secara tidak langsung ia menarik untuk saya mencuba melukis karakter kartun tersebut...


Karakter kartun ni diambil daripada Gempak Starz...iaitu komik Lawak Kampus...apa yang menarikya tentang komik ni...ianya merupakan komik komedi ringan...bagi setiap satu lawak hanya 4 atau 3 'storyboard' yang dilukis...walaupun ianya ringkas, namun apa yang cuba disampaikan oleh pelukis ini mampu membuat pembaca tersenyum dan ketawa..

Disebabkan saya suka pada kucing...maka terhasil lah lakaran kucing..bagi saya kucing sangat comel dan manja...di saat saya terlintas mengingati kucing saya yang berada di rumah...maka timbul keinginan untuk melukisnya...


Diantara dalam banyak-banyak lakaran saya rasa inilah lakaran yang paling teruk saya lukis...
kenapa ya?...mungkin waktu saya melukisnya saya dalam keadaan tiada "mood"...
Penting sangat ke "mood" semasa melukis?
Ya, bagi saya ianya penting...kadang-kadang perasaan mampu mempengaruhi diri kita...
Tidak kira sama ada kita gembira, sedih, mahupun letih...ia mampu mempengaruhi kualiti kerja kita...
Dalam erti kata lain... semasa melukis ni otak kita perlu "relax" kerana ia memerlukan ruang-ruang untuk kita mencari idea...
Maka, jika anda berasa letih, rehatkan minda sebentar...


Mata...mampu mengungkapkan segalanya...bagi saya...mata dapat menjelaskan perasaan seseorang..oleh itu, saya suka melukis mata daripada anggota-anggota yang lain...



Akhir sekali...adalah karakter kartun kegemaran saya sewaktu saya masih kanak-kanak... Mickey Mouse, Winnie The Pooh, Donald Duck menjadi inspirasi sewaktu saya melukisnya...
Ketika saya kanak-kanak...karakter kartun ini amat terkenal sekali di serata dunia...
Rancangan kartun pada masa itu banyak menayangkan cerita-cerita kartun di Barat..
Kenapa Barat???...kerana pada waktu tersebut negara kita kurang menghasilkan karakter kartun yang mampu menandingi kehebatan teknologi yang dikuasai oleh Barat...
Senang kata, tidak banyak rancangan kartun Malaysia yang boleh ditonton... Kini... sedikit sebanyak kita patut berbangga kerana industri seni kita diserikan dengan karya seni yang mampu menandingi teknologi Barat.. sebagai contoh karakter Upin dan Ipin yang menjadi kegilaan kanak-kanak.


0 comments:

Post a Comment