RSS

Proses Reka Bentuk


Assalamulaikum dan selamat sejahtera kepada pembaca blog saya yang setia...hihi...seperti yang telah kita pelajari sebelum ini mungkin sedikit sebanyak telah kita memperolehi idea bagaimana untuk menghasilkan idea rekabentuk yang baik mengikut prinsip-prinsip yang telah diajar. Hari ini saya akan menerangkan sedikit sebanyak mengenai jenis penciptaan /pembuatan rekabentuk yang selalu digunakan dalam rekacipta.

1.  'Mock-up'
‘Mock-up’ dikenali juga sebagai model pengolokan yang dibuat sebelum model atau prototaip. Ia merupakan urutan daripada pemilihan reka bentuk bertujuan untuk melihat dan menilai reka bentuk pilihan secara tiga dimensi. Kebiasaannya ‘mock-up’ dibuat tanpa ukuran dan skala sebenar menggunakan bahan-bahan yang senang dan mudah didapati seperti kertas bod, foam, gabus, polisterin, ’mounting board’ dan kayu jelutung (kayu lembut).


'Mock-up’ dapat membantu kita melihat dan menilai keseimbangan reka bentuk, struktur, kesesuaian bahan, keselamatan, penggunaan dan cara pembuatan. Kebiasaannya ‘mock-up’ dihasilkan melebihi satu unit bagi tujuan perbandingan.






2. Model

Model dapat dibahagikan kepada dua jenis iaitu Model Blok (Block Model) dan Model Berfungsi (Prototaip). Model blok adalah model yang statik atau separa berfungsi. Ianya mempamerkan reka bentuk sebenar dan dihasilkan samada secara skala ataupun saiz sebenar produk. Bahan yang digunakan tidak semestinya sama dengan bahan sebenar.
3. Prototaip

Prototaip adalah produk contoh yang berfungsi sepenuhnya.

Prototaip dibina daripada bahan sebenar yang telah ditentukan. Prototaip sama dengan produk sebenar dari setiap segi.  Ia dibina dan dipasang secara manual dan diuji dalam situasi sebenar.

Contohnya: Prototaip basikal


Pemilihan bahan dan komponen adalah berdasarkan beberapa faktor iaitu:
-- kos
-- sifat fizikal bahan
-- teknik pembuatan
-- keboleh dapatan

1 comments:

Crypto Phone Support said...

Hey Bithumb users! Maximum of the users get stuck in login errors on cyclic basis. The most frequent reason back the login error is misremembering or typing the wrong password. If you don’t know what to do next then, you can seek support from the well-versed masters who have an overabundance of clarifications and remedies for every problem or glitch. To reach the experts you can ping on Bithumb Support Number at 1-800-665-6722 and communicate directly to them. The experts will proffer stepwise assistance so that you experience the whole process easier. Visit website:- http://www.cryptophonesupport.com/exchange/bithumb

Post a Comment